Functies en stoornissen van het geheugen – 08/10/2020
Functies en stoornissen van het geheugen – 08/10/2020

Ons geheugen zorgt ervoor dat we kennis en vaardigheden kunnen verwerven en toepassen gedurende ons hele leven. Het steunt op de permanente kneedbaarheid van onze hersenen en andere delen van het zenuwstelsel en speelt een essentiële rol in onze identiteit en het levenslang onthouden van belangrijke feiten en gebeurtenissen. Deze les legt uit hoe het geheugen precies werkt en hoe het verandert tijdens de loop van ons leven. Op welke hersenprocessen steunt het precies en waarom kunnen we ons sommige gebeurtenissen uit onze jeugd nog levendig herinneren, terwijl we vergeten zijn wat we gisteren hebben gegeten of waar we onze sleutels hebben gelegd. Tenslotte gaan we in op ziekteprocessen die de werking van het geheugen aantasten en op welke manier we die kunnen voorkomen of behandelen.

Rudi D’Hooge, KU Leuven

Professor Rudi D’Hooge is als gewoon hoogleraar en diensthoofd verbonden aan de Universiteit van Leuven. Hij studeerde biologie en psychologie in Antwerpen en Brussel en behaalde doctorsdiploma’s in beide disciplines. Zijn huidig onderzoek richt zich vooral op de relatie tussen hersenfunctie en gedrag, de mechanismen van leren en geheugen en hersenaandoeningen en hun behandeling. Hij werkt samen met binnen- en buitenlandse laboratoria en bedrijven en werkte in het verleden ook als neuropsycholoog aan klinisch-neurologische afdelingen. Hij leidt momenteel het Laboratorium voor Biologische Psychologie aan de KU Leuven.

45,00 In winkelmand
Het ouder wordende brein en cognitieve vaardigheden – 27/10/2020
Het ouder wordende brein en cognitieve vaardigheden – 27/10/2020

Wanneer we ouder worden, verouderen onze hersenen mee. Het brein neemt af in gewicht en volume, waardoor cognitieve problemen kunnen optreden. Toch gaat het “gezond ouder worden” niet noodzakelijk gepaard met een achteruitgang op alle domeinen. Ouderen zijn trager en vergeetachtiger, maar tegelijkertijd ook wijzer! Spijtig genoeg is ons ouder wordende brein wel vatbaarder voor verschillende pathologieën. Zo wordt de kans op het ontwikkelen van neurodegeneratieve aandoeningen alsmaar groter bij het ouder worden. In deze les hebben we het over cognitie onder de noemer van gezond/normaal versus pathologisch/abnormaal ouder worden.

Eva Dierickx, VUB

Na studies klinische psychologie aan de VUB doctoreerde Eva Dierickx in 2007 met een scriptie over ‘Early detection of Alzheimer’s Disease: a neuropsychological approach. Ze voert onderzoek uit in de Alexianen Zorggroep Tienen, voornamelijk rond de effectiviteit van behandelingen en de eventuele meerwaarde van cognitieve trainingen naast de gangbare psychofarmacologische en psychotherapeutische interventies. Ze houdt zich bezig met studies binnen het grote domein van de psychogerontologie, en vooral met de vroege detectie van de Ziekte van Alzheimer, multidimensionele kwetsbaarheid en persoonlijkheidspathologie bij ouderen. Als hoofddocent aan de VUB doceert ze Neuropsychologie, Psychogerontologie en Gevalstudies uit de Psychopathologie.

45,00 In winkelmand
Epilepsie leert ons hoe de hersenen werken – 17/11/2020
Epilepsie leert ons hoe de hersenen werken – 17/11/2020

Epilepsie is een frequente hersenziekte waarbij er een onevenwicht ontstaat tussen excitatie- en inhibitiesystemen. De epileptische aanvallen die hierdoor ontstaan, weerspiegelen waar de abnormale hersenactiviteit aanwezig is. Epilepsie gaat ook gepaard met andere aandoeningen. Vooral bij kinderen is er een mogelijke weerslag op de normale ontwikkeling met bijvoorbeeld leer- en gedragsproblemen. Bij volwassenen komen meer depressie en angststoornissen voor. Epilepsie kan behandeld worden met medicatie maar dit is slechts bij 70% van de patiënten succesvol. Chirurgie, hersenstimulatie of ketogeen dieet zijn alternatieve behandelingen. In de afgelopen jaren heeft vooral de moleculaire genetica geholpen in het beter begrijpen van de oorzaken. Hoe dan ook, moeten we streven naar een totaalbehandeling.

Lieven Lagae – Universitaire ziekenhuizen Leuven

Lieven Lagae is professor en hoofd van de afdeling pediatrische neurologie in de universitaire ziekenhuizen van Leuven. Zijn belangstelling gaat vooral naar epilepsie bij kinderen en hij is betrokken in verschillende onderzoeksprojecten, zoals hersenstimulatie en preventieve behandeling.

45,00 In winkelmand
Het belang van groenblauwe netwerken – 29/10/2020
Het belang van groenblauwe netwerken – 29/10/2020

Groenblauwe stedelijke netwerken kunnen de effecten van klimaatverandering, energie- en voedselschaarste verzachten en de ontwikkeling van biodiversiteit en een gezondere leefomgeving ondersteunen. Deze les bepreekt, aan de hand van binnen- en buitenlandse voorbeelden, hoe groenblauwe infrastructuur de basis voor een veerkrachtige, circulaire stad kan vormen en hoe tuinen van burgers daarin een rol kunnen spelen.

Docent: Paul Verschueren, Erasmushogeschool

Paul Verschueren is landschapsarchitect, antropoloog en houder van een doctoraat aan de Universiteit van Queensland. Hij is verbonden aan het kenniscentrum tuin+ van de opleiding Landschaps- en tuinarchitectuur van de Erasmushogeschool Brussel.

45,00 In winkelmand
Kinds of Memories in the Graphic Novel – 24/09/2020
Kinds of Memories in the Graphic Novel – 24/09/2020

We begin with a very brief history of comics and graphic novels and then look at recent graphic novels through the lens of memory, covering both autobiographical and pseudo-autobiographical memories as well as representations of collective memories. The (supposedly) intimate connections between memory work and the graphic novel will be drawn out and interrogated.

Docent: Maaheen Ahmed, UGent

Maaheen Ahmed is associate professor of comparative literature at Ghent University. She is working on piecing together a comics history through looking at children in comics and interrogating the relationships established between children, childishness and comics. She is author of Openness of Comics: Generating Meaning Across Flexible Structures and Monstrous Imaginaires: The Legacy of Romanticism in Comics (forthcoming). She is editor, with Benoît Crucifix, of the anthology, Comics Memory: Archives and Styles.

45,00 In winkelmand
essay Roose Monteigne Bacon De-Martelaere
Wat is een geslaagd essay? – 01/10/2020

In het essay treedt de auteur naar voor. Hij gebruikt filosofische argumenten, ideeën, verhalen, persoonlijke herinneringen, allemaal, door elkaar. Het essay heeft dus altijd iets “literair”: de subjectiviteit van de auteur fundeert de hele demarche; tekst en auteur zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. Hoe specifiek ook, hoezeer ook verbonden met het leven en de visie van die ene auteur, een geslaagd essay raakt vaak aan iets universeels. Tegelijk ontvouwt zich in de meeste essays een fundamentele gespletenheid: de auteur wil ingrijpen in de wereld die hij beschrijft, en moeizaam tracht te begrijpen. Aan de hand van het werk van Montaigne en Bacon, over Ortega y Gasset tot Patricia de Martelaere, en kort ook de theorie rond het genre (Adorno, Starobinski)  – gaan we in deze les na wat een geslaagd essay is.

Docent: Alexander Roose, UGent

Alexander Roose doceert Franse literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Gent. Hij was eerder Director of Studies en fellow in Clare College (Cambridge). Zijn onderzoek gaat over het kruispunt tussen literatuur, filosofie en ideeëngeschiedenis. Hij schreef twee boeken over Michel de Montaigne: ‘La Curiosité de Montaigne’ en ‘De Vrolijke Wijsheid. Zoeken, denken, en leven met Michel de Montaigne’. Voor dat laatste boek kreeg hij de ‘Prijs voor het Spirituele Boek’, 2017. Hij werkt nu aan een monografie over Blaise Pascal.

45,00 In winkelmand
Herman Nora-en-de-feiten
Misdaad loont: waarom leest iedereen crime? – 22/10/2020

Appelleert crime aan dingen die elke mens diep beroeren, of dankt het zijn succes aan bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij? In deze les combineren we historische verklaringen voor de vlucht die het genre nam in het begin van de twintigste eeuw met hypothesen omtrent de kans op genoegdoening die ook vandaag nog zoveel lezers (en kijkers!) naar een misdaadverhaal blijft lokken. Christie, Chandler, Simenon en Highsmith tekenen present, maar ook recente succesauteurs zoals Hideo Yokoyama en Arnaldur Indridason komen aan bod.

Docent: Luc Herman, Universiteit Antwerpen

Luc Herman is gewoon hoogleraar verhaalanalyse en Engelstalige literatuur aan de UAntwerpen. In 2011 verscheen van hem de misdaadroman Nora en de feiten

45,00 In winkelmand
Antonio Gramsci: denker van de hegemonie – 06/10/2020
Antonio Gramsci: denker van de hegemonie – 06/10/2020

Gramsci is zonder twijfel de meest invloedrijke marxistische filosoof van de 20ste eeuw. Met zijn nieuwe ‘wetenschap van de politiek’ wilde hij op een radicaal nieuwe manier nadenken over maatschappijverandering in de concrete condities van het Italië van de eerste helft van de 20ste eeuw, maar tegelijk was het zijn ambitie om, met een knipoog naar Goethe, een werk te schrijven dat ‘für ewig’ zou zijn. Wat is zijn theoretische bijdrage, en hoe kan ze onze huidige situatie helpen ophelderen?

Docent: Matthias Lievens, KU Leuven

Matthias Lievens is docent aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven). Zijn onderzoek situeert zich binnen de kritische, continentale sociale en politieke filosofie.

45,00 In winkelmand
Derrida’s deconstructie van het kader – 29/09/2020
Derrida’s deconstructie van het kader – 29/09/2020

Jacques Derrida (1930-2004), een van de meest provocerende denkers van onze tijd, gaat door als de vader – maar voor zijn tegenstanders veeleer als de ‘godfather’ – van de deconstructie. We spitsen onze aandacht toe op de notie van deconstructie, omdat daarmee allerhande misverstanden verbonden zijn.  ‘Wat is deconstructie precies?’ en ‘Wat is deconstructie allemaal niet?’ ‘Wat is datgene wat gedeconstrueerd moet worden?”Wie is degene die deconstrueert?’ Door deze vragen te stellen hebben we ongemerkt een reeks vooronderstellingen gemaakt die niet vanzelfsprekend zijn en die we op hun beurt dus aan een deconstructief onderzoek dienen te onderwerpen. Derrida voert ons vanaf het begin in een ontzaglijk labyrint binnen van vragen en tegenvragen, van opwerpingen en opwerpingen bij deze opwerpingen. De les wil een summiere rondleiding in dit labyrint bieden.

Docent: Erik Oger, Universiteit Antwerpen

Erik Oger doceerde hedendaagse filosofie aan de universiteit van Antwerpen. Hij publiceerde de volgende boeken : Derrida. Een inleidingNachtoog. Schuine wegen van de filosofie en De rede en haar monsters. Op dit ogenblik bereidt hij een boek over de filosofie van Nietzsche voor : Als in een honderdvoudige spiegel. Nietzsches perspectivische schrijven.

45,00 In winkelmand
Van eenheid naar verscheidenheid: Meillassoux en Badiou – 20/10/2020
Van eenheid naar verscheidenheid: Meillassoux en Badiou – 20/10/2020

Heidegger claimde dat in traditie de werkelijkheid altijd onder één noemer werd gebracht en dat diezelfde werkelijkheid werd gegrond in ofwel de natuur ofwel in God. Maar wat gebeurt er wanneer die klassieke metafysica haar geloofwaardigheid verliest? We tonen aan dat het oeuvre van tal van hedendaagse ‘continentale’ denkers getuigt van de dood van het traditionele denken, omdat daarin alles draait zonder veelheid (ipv eenheid) en grondeloosheid (ipv grond). We focussen daarvoor op Quentin Meillassoux en Giorgio Agamben.

Lode Lauwaert, KU Leuven

Lode Lauwaert werkt aan het HIW (KU Leuven) en verricht onderzoek naar geweld en het gebruik van nieuwe militaire technologieën. Hij doceert techniekfilosofie en was visiting scholar aan Boston College, Stellenbosch University en de Universiteit van Wenen. Hij is de auteur van Markies de Sade. Essays over ethiek en kliniek, literatuur en natuur, en was samensteller van Filosofie van geweld. In 2020 verschijnt zijn nieuw boek over technologie en Artificiële intelligentie.

45,00 In winkelmand
Graham Harman: de object-georiënteerde filosofie – 10/11/2020
Graham Harman: de object-georiënteerde filosofie – 10/11/2020

Graham Harman is de grondlegger van de ‘object-oriented ontology’ (OOO), een nieuwe, revolutionaire stroming in de hedendaagse filosofie, gestoeld op een radicale interpretatie van Heideggers gedachtegoed. OOO is ondertussen een beweging op zich geworden, waarin ook denkers als Timothy Morton te situeren zijn. In deze les krijg je een inleiding op het werk van Harman en de object-georiënteerde filosofie. Je blik op de dingen zal nooit meer dezelfde zijn!

Docent: Yoni Van Den Eede, VUB

Als techniek-, media- en cultuurfilosoof is Yoni Van Den Eede postdoctoraal onderzoeker van het FWO en parttime onderzoeksprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel. Zijn onderzoek spitst zich toe op de filosofie en ethiek van technologie en media.

45,00 In winkelmand
Wittgenstein over de taken van de filosofie – 22/09/2020
Wittgenstein over de taken van de filosofie – 22/09/2020

Er kan terecht gezegd worden dat Wittgensteins diagnose van de toestand van de filosofie, revolutionaire implicaties heeft voor de filosofie. We maken kennis met een belangrijk inzicht: de idee dat filosofische problemen ontstaan wanneer een bepaalde opvatting over hoe de wereld in elkaar zit, ons zicht op de werkelijkheid belemmert. We bespreken hoe dit door Wittgenstein wordt toegepast om klassieke filosofische problemen te ontmijnen. Hieruit komt naar voor dat voor Wittgenstein’s filosofie om te laten zien dat filosofische problemen gebaseerd zijn op een verkeerd beeld van het fenomeen in kwestie. Tenslotte gaan we dieper in op het verband tussen deze meta-filosofische opvattingen en de cultuurkritische dimensie van zijn werk

Docent: Karim Zahidi, UA en UGent

Karim Zahidi is wiskundige en filosoof, verbonden aan het Departement Wijsbegeerte van de UA en de UGent. Hij is gespecialiseerd in de wijsgerige psychologie en wetenschapsfilosofie. Hij publiceerde naast artikels binnen deze domeinen ook over het werk van Wittgenstein en co-auteur van het boek De paradox van Hayek. Vrijheid als privilege over het vrijheidsbegrip van het neoliberalisme.

45,00 In winkelmand
Imaginaire reisverhalen: op weg naar het verleden? – 28/01/2021
Imaginaire reisverhalen: op weg naar het verleden? – 28/01/2021

Deze les biedt een kort historisch overzicht van het verzonnen reisverhaal als genre en enkele tools om het te definiëren. De reisroman kent de laatste decennia een enorme bloei. Het reismotief biedt bovendien ook de aanzet tot een verkenning van de tijd – zowel het persoonlijke verleden als het maatschappelijke. We exploreren dit in verhalen van onder meer Cees Nooteboom, P.F. Thomése, Kader Abdolah en Rob van Essen.

Docent: Thomas Pierrart, KU Leuven

Thomas Pierrart is onderzoeker aan de KU Leuven. Hij werkt aan een proefschrift over het imaginaire reisverhaal, met een klemtoon op recente Nederlandstalige voorbeelden van het genre. Hij publiceerde hierover en ook over verwante topics als toekomstliteratuur, de utopie en genretheorie publiceerde al in uiteenlopende tijdschriften.

45,00 In winkelmand
Herman Nora-en-de-feiten
Wat is een ‘echte literaire klassieker’? – 19/11/2020

Bestaat er zoiets als een echte literaire klassieker? Bestaat ‘grote literatuur’ eigenlijk wel? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat ‘literatuur’ is. Eén van de processen die tot een gedeelde definitie van literatuur kunnen leiden is de vorming van canons. Eens we het daarover eens zijn, kunnen we trachten uit te zoeken waarom bepaalde teksten in een dergelijke lijst van “belangrijke” literatuur terechtkomen, en andere niet. Een tekst die deel uitmaakt van de canon kan daar bovendien ook uitvallen. En voor alle duidelijkheid: mijn canon is niet per se de uwe. We toetsen deze ideeën aan ‘De Vlaamse Canon’, het culturele project dat deel uitmaakt van het jongste Vlaamse regeerakkoord.

Docent: Luc Herman, Universiteit Antwerpen

Luc Herman is gewoon hoogleraar verhaalanalyse en Engelstalige literatuur aan de UAntwerpen.

45,00 In winkelmand
neuropsychologie
Psychologie: Neuropsychologie

Hieronder vind je het overzicht van de lessen van het programma Neuropsychologie vanaf september. Vanwege corona bestaat ons aanbod enkel uit de lessen die vorig academiejaar niet konden doorgaan. Het aantal cursisten is beperkt. Als je belangstelling hebt, wacht dan niet met inschrijven.

Praktische informatie vind je onder het tabje ‘Praktisch’. Voor de volledige agenda klik je op het tabje ‘agenda’. Neem gerust contact voor meer informatie.

inschrijven kan enkel per les Meer informatie
Filosofie: belangrijke hedendaagse denkers
Filosofie: belangrijke hedendaagse denkers

Hieronder vind je het overzicht van de lessen van het programma Belangrijke hedendaagse denkers vanaf september. Vanwege corona bestaat ons aanbod enkel uit de lessen die vorig academiejaar niet konden doorgaan. Het aantal cursisten is beperkt. Als je belangstelling hebt, wacht dan niet met inschrijven.

Praktische informatie vind je onder het tabje ‘Praktisch’. Voor de volledige agenda klik je op het tabje ‘agenda’. Neem gerust contact voor meer informatie.

inschrijven kan enkele per les Meer informatie
Duurzaamheid: Duurzame steden
Duurzaamheid: Duurzame steden

In het programma Duurzaamheid staan Duurzame steden dit jaar op het programma. Wonen in de stad is nu al de dominante woonvorm en de verstedelijking rukt nog verder op. Steden zijn gemeenschappen met veel interactie waar nieuwe technologieën en vormen van leven sneller ingang vinden. Steden zijn ook pioniers in het vinden van oplossingen voor uitdagingen zoals het beperken van de CO2-uitstoot en de energieproblematiek..

We zoemen in op verschillende aspecten van de stad van morgen. Docenten uit verschillende disciplines geven een vernieuwende kijk op ‘Duurzame steden’. Voorkennis is niet vereist.

Scroll naar beneden voor het volledige programma.

Dit semester loopt van 4/2/2020 tot 2/6/2020

Eerste lessen gemist? Het is nog niet te laat om in te schrijven! Je mag per semester twee keer een les inwisselen voor een les uit een andere lessenreeks binnen hetzelfde semester. Zo gaat een gemiste les niet verloren.

Klik hier voor meer info.

 

45,00 In winkelmand
Literatuur: literaire genres
Literatuur: literaire genres

Hieronder vind je het overzicht van de lessen van het programma Literaire genres vanaf september. Vanwege corona bestaat ons aanbod enkel uit de lessen die vorig academiejaar niet konden doorgaan. Het aantal cursisten is beperkt. Als je belangstelling hebt, wacht dan niet met inschrijven.

Praktische informatie vind je onder het tabje ‘Praktisch’. Voor de volledige agenda klik je op het tabje ‘agenda’. Neem gerust contact voor meer informatie.

De les ‘Kinds of Memories in the Graphic Novel’  wordt gegeven in het Engels. Vragen zijn welkom in het Nederlands.

Inschrijven kan enkel per les Meer informatie